HORGÁSZTÁBOR OROSON 2018

2018.09.03

Horgásztábor az orosi tavon

A Vasutas Sporthorgász és Természetvédő Egyesület sokéves hagyományát folytatva idén, július 02. és 06. között rendezte meg a gyermek horgásztáborát a Nyíregyháza melletti Orosi I. számú tavon. A tábor fő tematikai egységei a horgászati alapismeretekre, a vizek élővilágának, azon belül is a halak ismereteire épültek. Fesztóry Sándor a Sporthorgász Egyesületek Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Közhasznú szövetségének ügyvezetője Magyarország halairól tartott érdekes és tanulságos előadást a 22 fő fiatalnak, akiknek az átlagéletkora 10 év alatt volt.

Az idei évben bizony sok-sok fiatal csatlakozott hozzánk, legnagyobb örömünkre, bár páran még írni és olvasni sem tudtak (6-7 évesek).

Jóleső érzés látni, hogy a fiatalokat a szülők próbálják a horgászat és természet szeretetének irányába terelgetni, és éppen ezért 5 napra ránk bízták gyermeküket. A tábori lebonyolítási rendszert az évek során jól kidolgoztuk, hagyományokra épül (balesetvédelmi oktatás, étkeztetés, elsősegélynyújtás, szakmai előadások). A tábor kezdetén, Turcsánné Reskó Ibolya, egyesületünk titkára a horgászat írott és íratlan szabályait, a horgászat fejlődésének történetét mutatta be.

A bojlizás, a method feederezés, a markerezés rejtelmeibe Haraszkó Csaba a MAHOR szakírója vezette be szerda délelőtt a fiatalokat. Nagy sikere volt a különböző csoda csaliknak, aromáknak, a keverési és csali felkínálási technikáknak, a távolsági fenekezős mélységmérésnek.

Nem is volt egyszerű átterelni az ifjúság figyelmét a finomszerelékes technikákra, amelyet Pataki Zsolt, Egyesületünk elnöke prezentált a rakós botos és a spiccbotos technikák bemutatásával csütörtök délelőtt, amellyel egyben már a péntek reggeli halfogó verseny irányába terelgette a gyerekek gondolatait.

Pénteken reggel az ifjúságot már egy versenyre kitűzött pálya fogadta azon a helyen, ahol egész héten horgásztak. A megszeppent versenyzők feszült figyelemmel hallgatták a szabályok ismertetését és bizony egy-két könnycsepp is elmorzsolódott a nagy izgalomban, hiszen a legtöbben még sohasem voltak horgászversenyen. Akik nem rendelkeztek megfelelő spiccbotos szerelékkel, természetesen az egyesület adott, mint ahogyan ez egész héten történt.

Az egységesség jegyében etetőanyagot és csalit miden résztvevő a központi ellátmányból kapott. Minden versenyző időben elfoglalta a helyét és várta a verseny kezdetét jelző dudaszót. 9.30-kor kezdetét vette a halfogó verseny, amelynek során különleges szabályokat is bevezettünk a kisebbek miatt: mi felnőttel meríthettünk nekik egy-egy nagyobb halnál, az összegubancolódott szerelékeket kibogozhattuk, vagy esetleg újra is szerelhettük nekik. (volt, hogy akár ketten-hárman is ezen dolgoztunk egy-egy versenyzőnél)

A versenyidő gyorsan elszállt, pillanatok alatt dél lett és lekövetkezett a mérlegelés ideje. Szerencsére gyakorlatilag mindenki fogott halat, a szerencsésebbek ponttyal és nagyobba koi-kárásszal is összefuthattak. A fogások zömét az 5-15 dkg-os kárászok tették ki, amelyeket a spiccbotos szerelékkel igazán élvezetes volt fárasztani.

A délelőtti halfogó verseny 2,5 óra időtartamát követően került sor a célba dobásra, ahol mindenki 3-3-3 dobást hajthatott végre, a próbák után: egy közelebbi és egy távolabbi dézsába kislabdával, majd pedig egy casting súllyal ellátott orsós bottal egy kitűzött céltáblára. Az elméleti verseny részre most nem kerítettünk sort, mert többen sem olvasni, sem írni nem tudtak, így az elméleti rész helyett minden nap az ebédet követően csak a villámkérdésekre adott helyes válaszokat követően lehetett menni horgászniuk a fiataloknak. A kisebbek könnyebb kérdéseket kaptak (pl.: Hogyan különböztetjük meg a pontyot a kárásztól?), míg a nagyobbak már furmányosabbakat (pl.: Május 2. vasárnap van, fogtam egy 32 cm-es pontyot. Megtarthatom-e?) A tábor verseny végeredményét súlyozva számoltuk ki, ahol a halfogást 70%-os súllyal, míg a célbadobást 30%-os súllyal vettük figyelembe.

A kialakult eredményt figyelembe véve a pénteki zárónap délutánján egy jégkrémezéssel egybekötött eredményhirdetést tartottunk a tó melletti filagóriában. A támogatásoknak köszönhetően minden gyermek kapott tárgyjutalmat, oklevelet és a két kategória első helyezettjeinek egyesületünk egy-egy szép kupát ajánlott fel. A gyerekek és a jelenlevő szülők csillogó szemekkel szorongatták a kapott ajándékokat és mindenáron azt szerették volna kisajtolni belőlünk, hogy jövőre mindenképen tartunk tábort és megígérték, hogy jövőre is feltétlenül számíthatunk a részvételükre.

A Vasutas Sporthorgász és Természetvédő Egyesület nagyon fontosnak tartja a horgász utánpótlás nevelését. A horgásztábor erre a legalkalmasabb, hiszen nem csak horgászni tudó gyerekek jelentkeznek táborunkba, hanem most is volt több teljesen kezdő csemeténk is. A tapasztalatunk most is beigazolódott: a gyerekek látják a tévében és az ismerősöktől, hogy mindenki a fizetős tavakon nagy halakat fog, szinte azonnal, ahogy kiment a partra. És ők is ezt szeretnék, mennének azonnal bedobni a boltokban készen megvett szereléseket, de nem tudnak horgot kötni, nem tudnak sem spiccbotos sem fenekezős szereléket elkészíteni. A tábor elején rögtön a legfontosabbra szántunk időt: a csomók, horogkötések elsajátítására. Biztosítottunk spiccbotot, és szereléket is, akinek nem volt, a versenyt követően ezeket a spiccbotokat a gyermekeknek adtuk. Mivel egyesületünk célja a finomszerelékes vonal erősítése, minden segítségnyújtásunk ezt a célt szolgálta. Egy-két szülővel erről külön el is kellett beszélgetnünk, de volt olyan csemeténk is, akiknél ez evidencia volt, hiszen az ő szülőjével gyermekkorunkban mi magunk táboroztunk együtt még a Tiszavasvári horgásztáborban.

2018-ban sikerült megrendeznünk a táborunkat, hiszen már jó előre elkezdtük hirdetni, bízván abban, hogy a MOHOSZ idén is kiírja a horgásztáborok támogatására a pályázatát, amin el is indulunk, és lehetőség szerint nyerünk is rá támogatást. Ez meg is történt, amit ezúton is szeretnénk megköszönni! Javaslatunk azonban az lenne a sokéves tapasztalatunk alapján, hogy a nyári táborokra a pályázatot a MOHOSZ részéről már lehetőleg a tél folyamán ki kellene írni úgy, hogy a döntés eredménye ismert legyen legkésőbb április hónapban. Azon oknál fogva, hogy az iskolák többsége is pályázik táborokra (egyéb, más tematikákban), és a célzott ifjúság már májusban betáblázza magát táborokkal. Így, a májusban kiírt, és júniusban eredményhirdetett MOHOSZ tábori pályázatok nem teszik hatékonyan lehetővé a legalább 5 napos táborok szervezését.

A tábor megrendezéséhez nyújtott támogatásért és a segítségért szeretnénk köszönetet mondani Hódi László tógazdának, a Halcatraz horgászcentrumnak, Fesztóry Sándor Úrnak, Haraszkó Csaba szakírónak, és egyesületünk aktív tagjainak: Turcsánné Reskó Ibolyának, Béres Miklósnak, Jánkfalvi Péternek, Turcsán Andrásnak és Turcsán Barnabásnak, Csonka Lászlónak, Pataki Zsoltnak és Pataki Lilinek.

A táborról készült rengeteg fényképet az egyesület honlapján és a Facebook oldalán is megtekinthetik az érdeklődő sporttársak!

Nyíregyháza, 2018. július 8.